28 aug 2020

Inwoners van Sint-Pieters-Leeuw vragen meer aandacht voor verkeersveiligheid en zachte weggebruikers in mobiliteitsplan

Uit een ondervraging van Groen blijkt dat de inwoners van Sint-Pieters-Leeuw in het nieuwe mobiliteitsplan meer aandacht vragen voor verkeersveiligheid. Meer dan de helft van de respondenten zou de aanpak van te hard rijden als prioriteit willen zien, vooral in woonzones. Ook sluipverkeer en veiliger fietsen en stappen scoort hoog op het verlanglijstje om aan te pakken.

Groen-gemeenteraadslid Jeroen Steeman: “Ik hoop dat er in de ontwerpplannen die binnenkort gepresenteerd moeten worden, extra aandacht is voor verkeersveiligheid. Veiliger fietsen en stappen en de aanpak van te hard rijden krijgt wat ons betreft prioriteit in deze plannen.”

Naar aanleiding van het vaststellen van de prioriteiten voor burgerparticipatie in de gemeenteraad in het begin van het jaar besloot Groen een extra ondervraging te houden over het mobiliteitsplan. Via een online enquête reageerden 219 inwoners. Daar blijkt nu uit dat de inwoners toch voor andere prioriteiten kiezen dan het gemeentebestuur zelf vaststelde.

Bergensesteenweg

Veel respondenten maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de Bergensesteenweg. Een vijfde noemt de gewestweg als een knelpunt die extra aandacht vraagt. “Het komt uit dat de plannen voor de vernieuwing van de Bergensesteenweg net uit zijn”, zegt Steeman.

“Niemand kan tegenspreken dat het hoognodig is dat deze weg aanpakt wordt, zodat alle weggebruikers en niet alleen automobilisten er gebruik van gaan maken en dat het daardoor ook voor bewoners leefbaarder wordt. Ik hoop alleen dat er al tijdens de werken voldoende rekening gehouden wordt met fietsers en voetgangers, want we kunnen niet zes jaar wachten voordat zij zich veilig kunnen verplaatsen op deze weg.”, aldus Steeman.

Uitkomsten ondervraging

De ondervraging liep in de maand februari van 2020 en werd 219 keer ingevuld. Dit zijn de uitkomsten van de vragen.

Vervoersmiddelen

Alhoewel voor de meeste inwoners (89%) de auto het meest gebruikte vervoersmiddel is, verplaatsen ook veel inwoners zich te voet (67%) of met de fiets (46%) binnen de gemeente. Het openbaar vervoer wordt door 22% regelmatig gebruikt. Een brommer of scooter scoort 5%, een motor 4%.

Prioriteiten

Als het aan de respondenten ligt, zouden dit de prioriteiten in het vernieuwde mobiliteitsplan van Sint-Pieters-Leeuw moeten worden.

  1. aanpak te hard rijden (51%)
  2. aanpak sluipverkeer (44%)
  3. veiliger fietsen (41%)
  4. veiliger stappen (30%)
  5. parkeren* (28%)
  6. vrachtverkeer (routes en parkeren)* (24%)
  7. openbaar vervoer* (23%)
  8. veiligere schoolomgeving* (18%)

(De opties met een * zijn vastgesteld als prioriteit in de huidige vernieuwing van het mobiliteitsplan.)

Specifieke knelpunten die vier keer of meer genoemd zijn

  1. Bergensesteenweg (44x)
  2. Schoolomgevingen (16x)
  3. Postweg (11x)
  4. Pijnbroekstraat (11x)
  5. Rink/Centrum Leeuw (9x)
  6. Sluipvrachtverkeer (7x)
  7. Centrum Ruisbroek (7x)
  8. Pepingensesteenweg (6x)
  9. Centrum Negenmanneke (5x)
  10. Ruisbroeksesteenweg (4x)
  11. Onderhoud bestaande fietspaden (4x)
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren